20071106

saman discount

saman discount

今天早上, 我拿了我一张的SAMANPAPER去SIMPANG TIGA还钱.

哇-蛮多人下的..大约有8-10个人吧... 就这样等咯...
突然就有另一位女警官问: encik mahu check samaade lagi yang belum bayar kah?
RAMBO: boleh juge...
就这样check了一下, 她说: ada dua saman lagi belum bayar, satu this year punya, satu lastyear RM70 punya.

























我听了RM70 ? 就问她: apahal RM70? bukan RM30 kah?
女警官: last year belum murah mah. this year baru start punya...
RAMBO: ini macam kah ... oklah.
当轮到我要还$的时候, 突然我想到应该可以讨DISCOUNT的叻...
我就问: boleh discount kah ?
女警官: boleh, tapi perlu surat.
RAMBO: jika tak adale? apa macam?
女警官: tidak dapat boh?
RAMBO: u boleh tolong saya tulis kah ?
女警官: haha, tidak dapat lah? (然后他想想下)
女警官: u boleh pergi sebelah sana punya tangga tepi, minta sana punya orang tolong kamu, tapi perlu bayar RM8 lah .(手指着"作PASSPORT"的那个大厦)
RAMBO: cari siapa leh ?
女警官: u pergi sana saja, dan minta orang sana tulis surat discount SAMAN, sana ada letak TYPE writer punya, ambik SAMAN ini kasih dia , dan dia sudah tahu...
RAMBO: RM8 ?
女警官: i think yalah. sebab biasa saya pangil orang untuk pergi sana saja. (walao!刚才你又要讲不要讲酱)
RAMBO:oh... okok terima kasih ya...
我就还那两张RM30的先了... 然后我又架车到了...
走到了大厦的后面...
就可以看到好几个人都有TYPE WRITER.... 我看了看就有人上来问我要服务吗了...(真快)
他跟我要了登记, 然后叫我等一下, 我就这样等了等, 就拍些那里的照片...
果然很快... 不到15分钟的时间, 他就搞好了. 然后叫我在纸上签个名, 就这样我还了RM10, 他找我RM2...DEAL
然后我又倒回去还我的RM30了...其实应该是RM38(RM30SAMAN+RM8TYPING=RM38)

最后搞定了... 哈哈哈... (中了SAMAN还酱高兴?) :)

7 comments:

Anonymous said...

下次你直接把内容放出来
以后就不用花那些"冤枉"钱了。。

rambochai said...

huh?! 有酱好的事情? 怎样做呢? 教教一下叻...

charlene said...

saman 还可以 discount?
马来西亚真的是“西北“好啊..

rambochai said...

我相信其他国家应该是没有了吧? 哎... 真不知道是悲哀还是喜乐啊?

KOKahKOK said...

hey..i kena saman last few days leh...duno can get discount or not....i kena cos my license expired! how? any idea....haih

rambochai said...

kokahko, 恭喜你咯.
应该有得DISCOUNT.(如果是RM70)
如果是RM30, 那就BOPIAN咯...
is the cheapest for RM30 ready ...
哈哈... pay it lo... need to 接受事实... :)

Anonymous said...

朋友 做个好心,把整张求情的信放出来,好让我们自己打了那去还。拜托了。